W dniach 19-23 września 2016 r. w szkole w Perafort, koło
Tarragony w Katalonii (Hiszpanii) odbyło się czwarte międzynarodowe
spotkanie projektowe. W spotkaniu brało udział dwunastu nauczycieli ze szkół
partnerskich z Polski, Norwegii, Finlandii, Estonii, Chorwacji oraz nauczyciele
hiszpańscy pracujący w tym projekcie.
Josep Venciana to szkoła państwowa znajdująca się we wsi
Perafort. Uczęszcza do niej 177 uczniów, a naucza tam osiemnastu
nauczycielami. Większość uczniów to Katalończycy, jednak do szkoły uczęszczają
też uczniowie innych narodowości: Rumuni, Marokańczycy, Kolumbijczycy. Szkołę
niedawno zbudowały lokalne władze, jednakże posiada ona wyposażenie dzięki
staraniom nauczycieli i rodziców. Jest to przestronny budynek, gdzie dzieci
mają dużo miejsca do zabawy. Uczą się tutaj dzieci od piątego do dwunastego
roku życia. Uczniowie przebywają w szkole od 9 do 16.30.
Pierwszego dnia spotkaliśmy się na sali gimnastycznej z
burmistrzem, nauczycielami i uczniami. W trakcie tego spotkania
uczniowie zaśpiewali po angielsku piosenkę o przyjaźni oraz Carminę Buranę.
Następnie oglądaliśmy filmy o szkołach partnerskich. W ramach CLIL nauczyciele
szkół partnerskich przeprowadzili lekcje w językach narodowych. Nauczycielom
z naszej szkoły przypadła lekcja w grupie przedszkolaków (czterolatków)
oraz w klasie szóstej. Pani Modrzejewska pokazała przedszkolakom nasze symbole
narodowe i zaprezentowała zabawy ruchowe (Bugi, Komar, Jedzie pociąg). W
klasie szóstej poprosiłyśmy o napisanie listów w ich ojczystym języku. Jest to
klasa „polska”, która gromadzi informacje o Polsce w trakcie trwania projektu.
Z tego powodu zaprezentowałyśmy im informacje dotyczące naszego kraju w postaci
prezentacji. Wzbudziła ona w dzieciach duże zainteresowanie, w szczególności
zaskoczyła ich różnorodnością polskiego krajobrazu.
Oprócz zajęć w szkole, odbyło się również spotkanie w gronie
nauczycieli związanych z projektem. Przedstawiliśmy raporty po pierwszym
roku realizacji projektu oraz dokonaliśmy ewaluacji metod nauczania
czytania. Ponadto, każda szkoła przedstawiła swoje metody odnośnie
nauczania pisania. Tak jak na poprzednich spotkaniach wymieniliśmy się lalkami
- tym razem gościmy w naszej szkole lalki z Chorwacji.
Ponadto podsumowaliśmy konkurs "Wakacyjne
czytanie", który przeprowadzany był w szkołach partnerskich.
Najlepsze wyniki osiągnęła szkoła w Chorwacji. Uczniowie naszej szkoły łącznie
spędzili na czytaniu 129 godzin, co pozwoliło na zajęcie drugiego miejsca. W
rywalizacji pomiędzy klasami naszej szkoły wygrała klasa 5a. W konkursie
indywidualnym też zwyciężyły uczennice tej klasy.
Ustalone zostało kolejne zadanie projektu. Nazywa się ono
„Continuous story” i polega na tym, iż szkoły partnerskie będą pisać
wspólnie historie. Każda ze szkół napisze pierwszy rozdział “swojej” książki -
w języku narodowym angielskim. Ponadto dzieci zilustrują napisany fragment
rysunkiem. Co dwa tygodnie opowiadania przesyłane będą do kolejnej ze szkół
partnerskich, aż do momentu, gdy całe opowiadanie będzie gotowe i wróci “do
domu”, czyli szkoły, która rozpoczęła pisanie opowiadania, co przewidziane
zostało na 15 grudnia.
Maria Uryś
Więcej szczegółów na blogu:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz